6/10/09

Κτίριο ΝΟΧ







Αν και δεν κατάγομαι από τη Χίο, αγάπησα τον τόπο σας σα δικό μου και θα ήθελα με την επιστολή αυτή να καταθέσω κάποιες απόψεις, ως τρίτος, για θέματα που σας αποσχολούν.



Κτίριο ΝΟΧ
Είναι γεγονός ότι η σημερινή κατάσταση του κτιρίου κάθε άλλο παρά τιμά την πόλη και τους κατοίκους της. Πρέπει όμως να παραδεχτούμε ότι αυτό δεν οφείλεται όχι σε κάποιο τρίτο παράγοντα αλλά στην κακοδαιμονία της φυλής μας που έχουμε σαν φιλοσοφία «ό,τι δεν μας υπηρετεί το πετάμε στα σκουπίδια». Επίσης, ό,τι μας κρύβει τη θέα, πρέπει να γρεμιστεί.
Αν και δεν έζησα τα χρόνια που το κτίριο αποτελούσε κόσμημα για την περιοχή, μπορώ να σχηματίσω εικόνες από τα ερείπια αλλά και τα γραφόμενα των παλιών.




Εκείνο που δεν κρύβεται όμως είναι η παράδοση που το νησί έχει στα θαλάσσια σπορ και σίγουρα το κτίριο αυτό έπαιξε σημαντικό ρόλο στη δημιουργία αυτής της παράδοσης.
Ως χώρος άθλησης και ανάπτυξης σώματος και πνεύματος γεννεών εκτιμώ ότι θα πρέπει α τιμηθεί και να του δοθεί η πρέπουσα περιποίηση.




Φιλολογίες τοπικών αρχόντων αλλά και ‘ευαισθητοποιημένων’ πολιτών για την ασφάλεια και σωματική ακεραιότητα δεν είναι άξιες λόγου και παραπέμπουν στις κακοδαιμονίες που ήδη αναφέρθηκαν.




Αλλά ας πάμε και σε μία άλλη συνιστώσα του προβλήματος που αξίζει να αναφερθεί. Ο συγκεκριμένος χώρος που βρίσκεται το κτίριο είναι στην πλέον περίοπτη θέση της πόλης. Αυτό του δίνει μία επιπλέον αξία ως συμβόλου που καθόρισε με τη μορφή του την εικόνα που έχουν όλοι όσοι ζούνε ή επισκέπτονται την πόλη για δεκαετίες.
Δυστυχώς η αρμονία και το ύφος της παλιάς πόλης χάνεται μέρα με τη μέρα μαζί με τα ερείπια αυτών των κοσμημάτων που αποπέμπουν σε εποχές προόδου και ευημερίας.
Αυτό που απουσιάζει εντελώς από την πόλη της Χιου είναι τα σύμβολα. Στην ιστορία της διαχείρισης, συμπεριλαμβανομένης και της κλοπής των συμβόλων, την έχουν σπουδαγμένη οι γείτονές μας, βλέπε τη σημαία του Τσεσμέ. Δυστυχώς αυτό που ζούμε σήμερα αλλά κι αυτό που έρχεται στο κοντινό αύριο είναι η αμφισβήση αυτών των συμβόλων ακόμη και άν αυτά υπάρχουν, βλέπε Σκόπια.




Για να γίνω πιο σαφής, σας δίνω κάποια βασικά δείγματα. Στην εικόνα της ακρόπολης σε όλους μας συνειρμικά έρχεται η Αθήνα, στην εικόνα του Αιφελ το Παρίσι, και για να προλάβω τη σκέψη κάποιων, στην εικόνα των ανεμόμυλων έρχεται η Μύκονος. Σας καλώ λοιπόν να «δείτε» με τα μάτια ενός ξένου την εικόνα του λυμανιού, όπως προσεγγίζει το καράβι. Εκτιμώ ότι δεν είναι εύκολο να διακρίνει κανείς αν κατευθύνεται σε καποια ανατολίτικη χώρα ή σε καποια δυτική.




Πραγματικά λυπούμαι, γιατί, ένας τόπος που ανέδειξε τόσες προσωπικότητες διεθνούς εμβέλειας, δεν έχει κάποιο χώρο που να τιμά την προσφορά τους αυτή. Στο σημείο αυτό το θέμα αγγίζει και την διασπορά, τους Χιώτες του εξωτερικού. Θα σας θυμίσω ότι ίσως το επιφανέστερο μνημείο της νεώτερης Ελλάδας, που κατά την άποψή μου είναι αυτό του Λεωνίδα των Θερμοπυλών, φτιάχτηκε με χρήματα των απανταχού Λακεδαιμονίων, και στέκει εκεί για να εμπνέει τις μέλλουσες γενιές για δεκαετίες .




Αλλά δεν θα είχε αξία η ανάλυση που προηγήθηκε χωρίς πρόταση για λύση. Αθροίζοντας ως καλός μηχανικός, καταλήγω.
Καμία κίνηση μέχρι να βρεθούν χρήματα για την αποκατάσταση ή ανακατασκευή του χώρου.
Στο δήλημα της αποκατάσταση ή ανακατασκευή αυτό μόνο μία οικονομοτεχνική μελέτη ειδικών μπορεί να δώσει απάντηση. Η όποια λύση επειλεγεί θα πρέπει να χρηματοδοτοθεί από εισφορές Χιωτών ανά τον κόσμο.



Για την δεύτερη λύση που είναι η ανακατασκευή καταθέτω στη συνέχεια καποιες σκέψεις μου και εύχομαι αυτές να τύχουν δημιουργικής κρητικής.
Αν δεν είμαστε ικανοί εμείς οι νεοέλληνες – που είμαι πεπεισμένος γι’ αυτό- για τη δημιουργία ενός κτιρίου – συμβόλου, ας κανουμε μία καλή αντιγραφή.
Με βάση τα ταξίδια που έχω κάνει σε όλη την Ευρώπη τα τελευταία τρία χρόνια, προτείνω για βάση σχεδιασμού το μνημείο “los descubriadores” που βρίσκεται στην Λισαβώνα. Οι λόγοι είναι οι ακόλουθοι :
α. Η χωροθέτηση είναι παρόμοια με του ΝΟΧ
β. Σ’ αυτό φαίνονται οι άνθρωποι που τίμησαν με το πνεύμα τους αλλά και τα έργα τους την ανθρωπότητα.
γ. Οριοθετείται η Χριστιανική δύση από τη Μουσουλμανική Ανατολή.
δ. Ο φέρων οργανισμός είναι το καράβι που η Χίος φημίζεται για την ναυτοσύνη της .



Τελειώνοντας Θέλω να τονίσω για ακόμη μία φορά την ανιδιοτελή κατάθεση των ιδεών μου και την επιθυμία μου να συνεισφέρω σε κάθε προσπάθεια για ανακατασκευή ή εξολοκλήρου αναδιαμόρφωση του χώρου.